Klimatkejsardömet

I Eskilstuna-Kuriren 29.12 kunde man läsa följande förträffliga insändare, undertecknad ”Sagoläsaren”:

När jag läser alla upprymda ledare och tidningsartiklar om klimatavtalet i Paris kommer jag osökt att tänka på HC Andersens saga ”Kejsarens nya kläder”. Klimatkejsarna visar upp sig i media och är helt nakna. Avtalet innehåller ju ingenting. Om det var allt tiotusentals delegater kunde åstadkomma till en kostnad på flera miljarder kronor så är ju klimatfrågan död och lika bra var det.

Nu väntar jag bara på den tidning som vågar ikläda sig barnets roll i sagan och utropa ”Klimatkejsarna har ju inget på sig”.

Mitt svar:

Med anledning av signaturen Sagoläsarens insändare (29.12) vill jag föreslå att klimatkejsarna, i stället för att använda jetplan eller andra dyra och energislukande fortskaffningsmedel, i fortsättningen tar sig till sina konferenser med häst och vagn. De som bor på andra sidan jordklotet får först ta sig hit med segelbåt.

Eftersom det är klimatkejsardömets slutmål att driva oss alla tillbaka till ett samhälle av segelfartyg och häst och vagn, är det väl det minsta man kan begära att de själva föregår med gott exempel?

(Jag vill i sammanhanget passa på att rekommendera Alex Epsteins The Moral Case for Fossil Fuels. Samt givetvis, än en gång, George Reismans uppsatser Den giftiga miljörörelsen och Miljörörelseförödelsens aritmetik.)

Uppdatering 8 januari 2016: Publicerad i Eskilstuna-Kuriren idag.

Kommentarer inaktiverade.