George Reisman svarar Thomas Piketty

Ingen har väl, i de yttersta av dessa dagar, kunnat undgå att höra talas om Thomas Piketty och hans bok Capital in the Twenty-First Century. Piketty menar att kapitalisterna gör alldeles för stora vinster och vill åtgärda detta med närmast konfiskatorisk beskattning av kapitalvinsterna. Vänstern är förstås överförtjust över detta; men läsare av min Reismanblogg förstår säkert att detta skulle vara fullständigt förödande för ekonomin.

Alltnog: Reisman har skrivit ett par korta bloggposter om Piketty, och dem har jag passat på att översätta till svenska. Inget nytt för er som läst Reisman; men det är saker som förtjänar att upprepas om och om igen, tills de slutligen går hem hos den breda allmänheten.

Reisman har sagt mig att han också planerar en utförligare kritik av Piketty; så håll ögonen på hans blogg.

(Och håll ögonen på min egen blogg också, för snart kommer en något omarbetad version av min gamla uppsats John Maynard Keynes var en charlatan.)

Uppdatering 24 juli 2014: Den utförligare kritiken mot Piketty (ca 20 000 ord) är nu tillgänglig i Kindleformat till det facila priset av $1.24.

Tyvärr gör Kindleformatet det svårt för mig att göra en översättning, eftersom det inte går att skriva ut på papper, och därför skulle inte jag och tantvännen kunna gå igenom och finslipa översättningen, så som vi alltid annars gör.

Uppdatering 31 juli 2014: Nu finns uppsatsen också att läsa på Reismans blogg. (Hur det blir med översättningen får vi se; uppsatsen är både lång och säkert jobbig att översätta.)

Uppdatering 24 september 2014: Det finns nu också en Reismaninspirerad artikel på svenska Misesinstitutets nätsida under rubriken Varför de fattiga lider mest av progressiv beskattning. Skriven av Julian Darby, ett för mig nytt namn.

Kommentarer inaktiverade.