Debatt med foliehattar

Jag har hamnat i en debatt med foliehattarLibertySilvers debattforum. En populär teori bland foliehattarna är att terrorattacken 11 september 2001 var ett ”inside job” och att tvillingtornen rasade, inte för att det flög in flygplan i dem, utan att det var fråga om en kontrollerad explosion inne i själva byggnaderna.

Då frågar jag mig förstås om det var en ren tillfällighet att dessa båda saker inträffade, inte bara samma dag, utan så gott som på sekunden samtidigt. Den enda förklaring jag kan tänka mig är att det var fråga om ett samarbete mellan USA:s regering och al-Qaida – och att motivet måste vara att USA sökte en förevändning för att starta ett krig mot terrorismen, inbegripet då ett krig mot just al-Qaida.

Tycker inte det här låter särskilt sannolikt – men när jag framförde det i debatten fick jag till svar att det var precis så det gick till.

Vet inte om jag ska arkivera den här bloggposten under ”humor”…

Den här debatten kom igång därför att LS publicerade en hel artikelserie om Greklands skuldkris, skriven av en foliehatt, som kulminerade i den här artikeln, som presenterade de flesta av de foliehatteorier som är i svang. Så den allvarliga frågan är varför LS – som annars förefaller vara en rationell webbplats med en hel del bra information – ändå släpper fram foliehattar och varför deras debattforum blir till en tummelplats för foliehattar.

2 Responses to Debatt med foliehattar

  1. ”Då frågar jag mig förstås om det var en ren tillfällighet att dessa båda saker inträffade, inte bara samma dag, utan så gott som på sekunden samtidigt. Den enda förklaring jag kan tänka mig är att det var fråga om ett samarbete mellan USA:s regering och al-Qaida – och att motivet måste vara att USA sökte en förevändning för att starta ett krig mot terrorismen, inbegripet då ett krig mot just al-Qaida.”

    Det kan finnas ett korn av sanning i detta, nämligen att al-Qaida medvetet ville få USA att attackera Afghanistan (och kanske även Irak). Målet för dem som grupp är att växa och bli större, vilket de blir genom att visa för arabvärlden vilken stor och hemsk fiende de har i USA, och att det enda vettiga är att gå med i motståndskampen. Hörde att det skulle vara deras egen plan på independent institute, minns dock inte om det var Lustick eller Eland som sa det (om det var Lustick borde det även finnas i en rapport han skrivit):

    http://www.independent.org/multimedia/detail.asp?m=237
    http://www.independent.org/publications/policy_reports/detail.asp?type=full&id=28

    Påminner lite vagt om vad jag hört om Baader-Meinhof, att de ville göra väst-Tyskland mer reppresivt för att folk skulle vända sig mot den tyska staten.

    Men, att USA och al-Qaida hade ett faktiskt samarbete?! Vilka tokar 🙂