Dagens horoskop…

… säger att jag idag gärna söker osjälviska motiv för mina själviska handlingar och därför möjligen anfäktas av lite dåligt samvete.

I själva verket är det ju tvärtom: Jag letar ständigt efter själviska motiv för mina mest osjälviska handlingar.

Bara ett belysande exempel: Det händer att jag travar hela vägen upp till Coop på Sveaplan bara för att köpa kardemummaskorpor. Själv äter jag sällan skorpor, men tantvännen gör det, och Coops kardemummaskorpor är de enda som riktigt faller henne på läppen. Alltså tar jag promenader till Sveaplan, fastän de ligger i tantvännens intresse, inte i mitt.

Alltså letar jag febrilt efter ett själviskt motiv för denna osjälviska handling. Att säga att jag gör det för att vara tantvännen till lags duger inte: det skulle vara andrahandsmentalitet och social metafysik.

Jag intalar mig därför att det är nyttigt för mig personligen att få lite motion. Att jag får motion kan väl inte gagna tantvännen, än mindre då resten av mänskligheten?

Och det är ju inte första gången jag har haft anledning klaga på horoskopen.

Skämt åsido, så visar väl detta vilket grepp altruismen och självuppoffringsmoralen fortfarande har över människorna. Själviska motiv är per definition onda!

Egoismen är det uronda. För att inte tala om att den förintades redan 1807.

Kommentarer inaktiverade.