Bloggrekord m.m.

Det tidigare besökarrekordet på min blogg var 29 mars 2011 för bloggposten Köp israeliskt i morgon!, som lockade 113 besökare.  (På min engelska blogg hade jag 110 besökare 13 oktober 2011, när jag skrev om Paul Krugman’s Dishonesty.) Men det rekordets slogs med råge i torsdags. En timme efter det att jag lagt ut posten ”Antifascistiska” fascister var jag uppe i mer än 130 besök, och sedan bara fortsatte det, och när dagen var slut var jag uppe i 5484 besök. Sedan har det klingat av, och i fredags var det bara 1461 besök, och i lördags ynka 278.

Det här är förstås inget mysterium. Ett tiotal FB-vänner har länkat till posten på Facebook. Dessutom har det lagts ut länkar på flera andra bloggar, t.ex. SvD:s ledarblogg, Fredrik Segerfeldts blogg, Forum för vetenskap och folkbildning, HAX, Frihetssmedjan och några till. (Några har t.o.m. hittat hit via Pokerforum.)

Misshandeln av medlemmar av Liberala Partiet uppmärksammades i lördagens Folket, som dessutom hade nyheten på sin löpsedel. (Lokalkollegan Eskilstuna-Kuriren har skrivit om en liknande attack mot moderatpolitikern Oliwer Mamcartz och kommer förmodligen/förhoppningsvis att uppmärksamma vårt fall också.)

Allt detta är förstås positivt och glädjande. Mindre glädjande är att åtskilliga hittat hit via sajten ”Avpixlat”, som är en tummelplats för de invandringsfientliga. Eftersom just invandringsfientliga tidigare blivit utsatta för attacker från AFA, är det ju inte att förvåna att de uppmärksammar det här; och jag kan ju inte hindra dem från att länka till min blogg. Men jag tänker inte göra dem gentjänsten att länka tillbaka.

Det finns en konspirationsteori som går ut på att AFA skulle ha starka kopplingar till tidskriften Expo, och rentav vara Expos ”militanta gren”, men bevismaterialet för den teorin verkar rätt tunt.

Vad som däremot inte är någon konspirationsteori är att AFA har starka kopplingar till Revolutionära Fronten; med all sannolikhet rör det sig om samma personer. Under veckorna närmast före misshandeln sprejades husväggar här i Eskilstuna ned med nätadressen till RF; och går man till deras bildarkiv finner man att de rentav skryter med att klottra ned meningsmotståndares lägenhetsdörrar och bilar.

$ $ $

Många frågar sig varför AFA ger sig på just oss, fastän vi definitivt varken är nazister eller främlingsfientliga. Men nu hör det ju till vänsterns standardrepertoar att mena att nazism och liberalism är samma andas barn och att det är kapitalismen som orsakar både nazism och allt annat ont i samhället. (Att detta är raka motsatsen till sanningen behöver jag väl inte orda om?) Å andra sidan är det ju långt ifrån alla vänstermänniskor som fysiskt pucklar på sina meningsmotståndare utan nöjer sig med att svartmåla och förtala dem.

Finns det någon medveten strategi i AFA:s agerande? Här kan jag bara spekulera; men en sak har slagit mig:

I början gav sig AFA på verkliga nazister, och somliga av dessa nazister hade själva begått avskyvärda brott – de hade i ett par fall verkligen gått från misshandel till mord. Sedan gav man sig på sverigedemokrater, som ju inte heller är existensens bästa barn, men ändå snäppet harmlösare än vit makt-rörelsen. Men nu har man alltså attackerat företrädare för kristdemokraterna och moderaterna och nu alltså även Liberala Partiet. En baktanke här skulle kunna vara att framkalla någon sorts ”guilt by association”: om en förment antifascistisk organisation ger sig på oss, skulle folk kunna tänka att vi i så fall måste vara av samma skrot och korn som nazisterna i vit makt-rörelsen. (Inte för att en sådan strategi har särskilt stora chanser att lyckas, för fullt så dumma är inte folk i allmänhet.)

Men det är spekulation. En rimligare förklaring är att AFA-aktivisterna gillar att ställa till bråk för bråkets egen skull, och att deras påstådda ideologi bara är en rationalisering, en täckmantel för ren förstörelselusta.

$ $ $

Eftersom jag tidigare bara fått ett fåtal kommentarer på mina poster, har jag inte brytt mig om att formulera några kommentarsregler. Men eftersom jag fick en hel del både vettiga och ovettiga kommentarer på den senaste posten har lagt till sådana regler.

$ $ $

Kort uppdatering 24 januari: Även Margit Urtegård (känd kommunpolitiker i Strängnäs) har länkat hit.

$ $ $

Uppdatering juli 2014: Revolutionära Frontens hemsida finns inte längre kvar på nätet, så länkarna dit fungerar inte.

One Response to Bloggrekord m.m.

  1. Pingback: Höger och vänster | Hemma hos POS