Ännu en uppdatering om rökning

På min satiriska insändare om rökning fick jag ett svar från en anonym skribent. Min replik:

Sign. ”Före detta rökare i Åker” (EK 2.12) skriver att min egen insändare (EK 28.11) bara tjänar till att egga upp rökarna.

Men det var precis det som var min avsikt.

Rökare har låtit sig hunsas alltför länge. Rökare har stillatigande accepterat den ena höjningen av tobaksskatten efter den andra. De har stillatigande accepterat att låta sig jagas ut på gatan, när de sitter på krogen och vill ta ett bloss mellan rätterna. De har, kort sagt, accepterat förföljelse och förmynderi. Får detta fortsätta, kommer de också att stillatigande acceptera att låta sig jagas ut på landsbygden eller ut i yttersta skärgården.

Det är dags att vi berättar för politiker och myndigheter att vi är vuxna människor och inte behöver ställas under förmyndare. Det är politiker och myndigheter som behöver ställas under förmyndare.

Att det sedan finns folk som inte fattar att min insändare var satiriskt menad beror förmodligen på den bristande skolundervisningen.

Repliken publicerades i dagens Eskilstuna-Kuriren, men finns bara i pappersupplagan, inte i nätupplagan.

Förhoppningsvis färdigdebatterat nu, för jag måste väl ha viktigare ämnen än rökning att blogga om?

Kommentarer inaktiverade.