Balkongrökning

Insändare till Eskilstuna-Kuriren.

Det förs för närvarande en anonym insändarkampanj i dessa spalter som går ut på att vi ska förbjudas röka på våra egna balkonger. Men att rökning utomhus skulle vara störande för icke-rökarna faller på sin egen orimlighet. För att det överhuvudtaget ska kunna störa någon måste det för det första vara vindstilla: ett par sekundmeters vind gör att röken försvinner lika snabbt som den lämnar cigaretten. Men även om det är vindstilla fordras det också att ett helt gäng rökare ställer sig runt omkring en och blåser röken rätt i ens ansikte. Men inga rökare beter sig på det viset, mobbning överlämnar vi med varm hand åt  anti-rökmaffian.

Men OK: Anta att minsta gnutta tobaksrök framkallar våldsamma allergier och leder till förtidig död i lungcancer eller KOL eller dålig blodcirkulation. I så fall får ni väl polisanmäla alla som röker utomhus och stannar i stan i stället för att åka ut till en kobbe i yttersta skärgården!

Själv balkongröker jag på Drakensköldsgatan i Nyfors. Så ta en promenad hit och anmäl mig så fort jag kommer ut på balkongen. Har ni tur så balkongröker samtidigt också grannen tvärs över gata; så då kan ni klämma åt henne också.

Sedan brukar jag tillbringa en stund varje eftermiddag på TimeOut (ibland blir det Hyttan eller Bishop’s Arms). Så passa på och gå förbi där också. Har ni riktig tur och det är fint väder med svag till måttlig sydlig vind, kan det hända att min sambo följt med mig, och då kommer ni att kunna klämma åt henne också.

Nu kommer det här förstås aldrig att ske. Det är en sak att skriva strunt på insändarsidan under anonymitetens täckmantel; men det går än så länge inte att vittna anonymt i domstol.

Slutligen vill jag påminna insändarredaktionen om dess egna debattregler: ” Kritik av namngiven privatperson måste undertecknas med för- och efternamn.”

PS. Insändaren publicerades i Eskilstuna-Kuriren lördag 3 september 2011.

Och se också Ska bara de rika få röka?

One Response to Balkongrökning

  1. Pingback: Uppdatering om rökning « Hemma hos POS