En liten gissningslek

Vilken är den litterära inspirationen bakom ”fyrbåken” och ”den ensamt fladdrande ljuslågan”?

7 Responses to En liten gissningslek

  1. Per Nilsson says:

    Vad gäller fyrbåket så gissar jag på Tolkien-trilogin. Pippin tände en eld vid Minas Tirith, som fungerade som ett larm för Gondor. Jag är lite mer osäker på vad ”ensamt fladdrande ljuslåga” syftar på.

  2. Nej, det är faktiskt lite enklare än så. Jag får se om det kommer fler gissningar, innan jag kommer med facit.

  3. Den enkla gissningen vore förstås att det kommer från någon av Rands romaner.

  4. Rätt spår! Nu behöver du bara fundera ut i vilken av hennes romaner någonting brinner. Samt i någon bemärkelse omges av en ”natt av oförnuft”.

  5. Min spontana tanke går till kapitlet Wyatts fackla i Och världen skälvde.

  6. Helt rätt! (Blir en Staro som belöning vid tillfälle.)

  7. Inte illa! (Sent påkommet svar…)